Nairy Baghramian utnämns till hedersdoktor den 31 maj

Porträttfoto.
Photo: Abigail Enzaldo

Den världsberömda konstnären Nairy Baghramian har utsetts till ny hedersdoktor för 2024 vid Lunds universitets Konstnärliga fakultet. Den hedersamma titeln kommer att tilldelas henne under ceremonin som äger rum på fredagen den 31 maj i Lund.

Nairy Baghramian är en världsberömd konstnär som har demonstrerat sin talang genom skulptur, installation, fotografi och mer. Hennes omfattande och mångsidiga konstnärliga resa lovar att inspirera många och göra henne till en ovärderlig mentor för både studenter och fakultetsmedlemmar.

Under fredagen den 31 maj kommer Baghramian att delta i den hedersamma ceremonin i Lund för att acceptera sin hedersdoktortitel från universitetet. Doktorspromotionen är fakulteternas största akademiska högtid.

Om Nairy Baghramian

Nairy Baghramians arbete sträcker sig över skulptur, installation, fotografi och teckning med djärv experimentation, historisk skärpa och konceptuell rigor. Särskilt inom hennes huvudmedium skulptur använder konstnären ett omfattande register av tekniker, material och former för att adressera de spatiala, arkitektoniska, sociala, politiska och kontextuella förhållandena inom samtida konst. Med ett abstrakt ordförråd som ofta kombinerar geometriska former och organiskt material, industriella processer och gestiska metoder utforskar Baghramians abstrakta men ändå oerhört alluderande verk subtilt förbindelserna mellan konst och andra områden för objektproduktion (framför allt interiör, design, dans och teater) för att frammana och behandla kroppar i alla varianter i både deras sårbarhet och envishet. Genom hennes innovativa användning av material och manipulering av bekanta former inbjuder Baghramians arbete betraktaren att omvärdera sin självkänsla, rum, objekt och plats.

Född i Isfahan, tvingades hon fly postrevolutionära Iran som tonåring och har bott och arbetat i Berlin sedan 1984.

Baghramian har erhållit talrika priser, inklusive Aspen Art Award (2023); the Nivola Award (2022); Nasher Prize Laureate (2022); the Malcolm-McLaren-Award med Maria Hassabi (2019); the Zürich Art Prize (2016); the Arnold-Bode Prize, Kassel (2014); the Hector Prize, Kunsthalle Mannheim (2012); och the Ernst Schering Foundation Award (2007). Hon har deltagit i Yorkshire Sculpture International vid The Hepworth Wakefield, UK (2019); Venice Biennale, IT (2019 och 2011); Skulptur Projekte Munster, DE (2017 och 2007); the 8th och 5th Berlin Biennale, DE (2014 och 2008); och Glasgow International Festival of Visual Art, Scotland, UK (2012).