Stiftelsen Den Nordiska Första S:t Johannislogens Jubelfond grundades 1867 med det uttryckliga syftet att stödja unga lovande människor i deras utbildning inom vetenskap, konst eller slöjd.
Årets stipandiater från Konsthögskolan i Malmö är alumnerna Juju Bento, Kristyan Nicholson och Irene Kaltenborn. Varmt grattis!
Här kan du läsa mer om Jubelfonden och se alla årets stipendiater
Motiveringar - från Jubelfondens hemsida
Juju Bento behärskar många discipliner med precision. Hennes konstnärliga praktik spänner över skulptur, text, ljud, ljus och iscensättning av rum. I ambitiösa och uppslukande installationer blir betraktaren ofta en del av verket med hjälp av tekniker som förstärker omgivningens ljud, på så sätt påverkar alla i rummet verket genom sin närvaro. Verket Aero-Light over Dark-Round är förankrat i elementen, vattnet i och utanför kroppen, jordens rotation, andning – de bidrar alla till ett rumsligt landskap som resonerar med något bekant och okänt på samma gång och skapar friktion i den koreograferade totalinstallationen.
Kristyan Nicholson ser tillvarons själ. Med inspiration från sufisk poesi och med små medel får han betraktaren att uppfatta världen på nytt. I sin examensutställning uppmärksammade han ljus, det som solen låter flöda över solrosor och gatlampan som lyser upp natten för den ensamme.
Irene Kaltenborns filmiska värld kretsar kring det poetiska och det politiska, som ställer frågor och väcker filosofiska och existentiella frågor, som hon belyser. Hon är intresserad av hur kamerans öga och blick kan skapa alternativa sätt att se världen på, och hur vi kan interagera med det icke-mänskliga omkring oss genom en djupare förståelse och empati. Hennes konstnärliga och filmiska arbete bygger på grundlig forskning och ett stort engagemang för historia, fenomen eller samtida diskurser som ofta utforskar förhållandet mellan människa och natur. I sin senaste film choreographies of loss dyker hon djupt ner i historien om den utdöda garfågeln, och genom denna studie fokuserar hon på utrotning av arter, biologisk mångfald och klimatfrågor. Det gör hon genom ett personligt, målande och poetiskt bildspråk som ligger på gränsen mellan dokumentär och fiktion. Hennes filmpraktik innehåller något så sällsynt som en djup form av omsorg.