Konsthögskolans prefekt Maj Hasager installeras som professor i fri konst vid en ceremoni i Universitetshusets aula den 18 oktober. Utöver sitt ämbete som prefekt är Hasager aktiv som internationell konstnär med inriktning på rörliga medier och fotografi i det sociala fältet. Inför professorsinstallationen passade vi på att ställa henne ett par frågor.
Hur känns din nya roll som professor?
Jag blev tilsatt som professor redan förra året så rollen känns inte så ny längre, men det är bara positivt.
Berätta mer om din forskning!
Min forskning är djupt rotad i en konstnärlig praktik som bildkonstnär, inom området socialt engagerad konst, där de relationella interaktionerna och ett dialogiskt förhållningssätt till konstskapande är kärnan i den konstnärliga processen. I en socialt engagerad konstpraktik blir utvecklingen i relationen mellan konstnären och ett community eller olika individer, eller utbytet av idéer och berättelser ofta ett bärande inslag i de färdiga konstverken. Jag är intresserad av ett tvärvetenskapligt fält mellan pedagogik, konst och samhällsengagemang.
Arbetet utgör ett långsiktigt engagemang för människor och platser och har ett visuellt förhållningssätt, som ligger nära det att dokumentärt arbeta med övervägande text, ljud, video, installation och foto. Jag genomför för närvarande ett storskaligt globalt forskningsprojekt i samarbete med curatorn Sue Bell Yank, baserad i Los Angeles, om samhällsengagemang och sociala praktiker, som kommer att resultera i en bok som undersöker utvecklingen av socialt engagerad konstpraktik, eller social praktik, så som den existerar i vårt nuvarande globala kulturella sammanhang – efter MeToo, Black Lives Matter och Trumps presidentskap i USA, och bland en stigande våg av fascism och anti-invandrarsentiment globalt, allt mot bakgrund av en global pandemi, krig och klimatkris. Boken är avsedd för både utövare och uppdragsgivande institutioner för att kontextualisera hur och varför verksamma konstnärer närmar sig en praktik som omfattar ett engagemang i dialogisk forskning, relationsbyggande, gemenskapssamskapande och social och politisk transformation och för att på ett meningsfullt sätt undersöka vilken roll social konstpraktik spelar i dagens värld.
Du har arbetat en hel del med projektet Att lyssna till staden i Lund, vill du berätta lite om just det?
Att lyssna till staden är ett offentliga konstverket som gestaltas av mig som bildkonstnär och kompositören Ask Kæreby.
Projektet har pågått sedan januari 2022. Genom workshops har Kulturskolans i Lundskammarorkester utvecklat och finslipat sina förmågor att lyssna, fånga upp och återskapa stadens ljud. Detta har resulterat i en gemensam komposition, där områdets övriga ljud undersöktes och tolkades i samspel med orkesterns akustiska instrument. I juni 2022 ägde en föreställning rum med kompositionen i Klostergårdens egen plaskdamm. Då kunde orkestern väva samman fragmenten av real ljud från kvarteret med instrumentens tolkning av liknande ljud på ett organiskt och modernt sätt, alltså ett uttryck långt ifrån traditionell orkestermusik. Verket blir en film på klostergårdens bibliotek, en skulptur vid plaskdammen och en ljudvandring.
Det offentliga konstverket Att lyssna till staden utvecklas tillsammans med Klostergårdsbor och i samarbete med Kulturskolan i Lund och Lunds konsthall.
Läs mer om Att lyssna till staden här
Förutom professorsinstallationen, vad är aktuellt i ditt yrkesliv just nu?
Just nu håller jag på att färdigställa det offentliga konstverket Att lyssna till staden iKlostergården I Lund och jobbar på boken om socialt engagerad konstpraktik, eller social praktik tilsamman med LA- baserade curatorn Sue Bell Yank, som involverar intervjuer med praktiker i det globala fältet.
Tack, Maj Hasager!
Besök LU:s hemsida för fler detaljer om professorsinstallationen